Plníme si módne sny lacným luxusom? |
V poslednej dobe čoraz viac premýšľam nad hodnotou módy, značkami, cenami oblečenia a karmou, ktorá sa spája s luxusom. Práve o luxusných značkách dnes bude reč — rovnako ako o tých lacnejších, ktoré zaplavili naše nákupné centrá. Snívate momentáln
V poslednej dobe čoraz viac premýšľam nad hodnotou módy, značkami, cenami oblečenia a karmou, ktorá sa spája s luxusom. Práve o luxusných značkách dnes bude reč — rovnako ako o tých lacnejších, ktoré zaplavili naše nákupné centrá. Snívate momentálne o nejakej luxusnej kabelke? Určite niektorí z vás áno a možno je to napríklad Chanel 2.55. Keby ste mohli, ihneď by ste si ju išli kúpiť, ale nevlastníte ju len preto, lebo váš účet postráda plus-mínus 2,000 eur. Napriek tomu ste tento problém aspoň dočasne vyriešili. Zastavili ste sa v parfumérii, nastriekali ste na seba niekoľko voňaviek Chanel, rozhodli ste sa pre Mademoiselle a po prosíkaní partnera či rodičov vás na narodeniny čakal “absolútne nečaný darček”. Tešíte sa? Isteže. Práve ste si privoňali k vášmu snu a odhryzli ste si z lusuxu — alebo aspoň vy si to myslíte.
Tento zaujímavý fenomén, ktorý je typickým prejavom dnešnej doby a konzumného života, si v poslednej dobe všímam čoraz častejšie. V knihe Deluxe ho opisuje aj autorka Dana Thomas, ktorá v kocke tvrdí to, že “luxus” si dnes môže dopriať každý, pretože módne značky ho urobili až “socialisticky prístupný každej vrstve”, no v skutočnosti to bol len jeden z dobrých krokov vyspelého kapitalizmu. Napokon, keď sa dá všetko ponúknuť všetkým, zisk pre značku musí byť vyšší, nie? A v skutočnosti aj je. Problém je však v tom, že výrobky ako peňaženky, hodinky a luxusná kozmetika popierajú všetky princípy luxusu: vo väčšine prípadov tieto výrobky nie sú ručne robené, ale strojovo šité v Číne, Vietname alebo Malajzii, vyrobené z menej kvalitných materiálov a v masovom počte. Áno, sú kvalitnejšie ako kožená galantéria z väčšiny bežných obchodov a naviac nesú aj veľavýznamné logo, ktoré sa na to snaží poukázať. Stali sa však také bežné, že ich môže mať každá druhá žena rovnako, ako tričko z novej kolekcie Pull & Bear. Ešte stále si myslíte, že ste si kúpili luxus? Zamyslite sa ešte raz. Obsesia za luxusným tovarom je preto podľa môjho názoru v dnešnej dobe veľmi precenená. Namiesto toho, aby sme si urobili radosť tým, čo si v skutočnosti môžeme dovoliť, sa naháňame za niečím, čo by v našom živote v skutočnosti nemalo takmer žiadnu hodnotu aj napriek trojcifernej sume, ktorú za to chceme zaplatiť. (Skúste si predstaviť, že si tú chanelku kúpite — budete ju hrdo nosiť aj v mestskej doprave, kde vás o ňu môžu raz-dva okradnúť?) Aj preto máme dnes poličky v kúpeľniach zapratané drahými parfémami alebo rúžmi. Netvrdím, že nimi si nemôžeme spraviť radosť. Ak si ich však kupujete ako náhradu za “pravý luxus”, skúste si to nabudúce v pokoji premyslieť. Ako je to s vami: nakupujete lacnejšie produkty luxusných značiek, aby ste si splnili svoj módny sen? Koľko ich máte? Aby som hovorila za seba, štyri – parfém, rúž, lesk a okuliare. Momentálne zbierku rozširovať neplánujem, ale nemusíte sa báť: sny a ambície nechýbajú ani mne, a preto sa neobávam, že ostanem odkázaná na jednu peňaženku Louis Vuitton… |